Uitzicht op het einde - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Nancy - WaarBenJij.nu Uitzicht op het einde - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Nancy - WaarBenJij.nu

Uitzicht op het einde

Door: Mark en Nancy

Blijf op de hoogte en volg Nancy

29 April 2008 | Namibië, Windhoek

Na afscheid te hebben genomen van Bas, Paul en Fiona, gaan we met de bus naar Windhoek. We boeken een tour naar Sossusvlei met een supergids die levendig vertelt over de historie, natuur en cultuur van de Namib Desert. Onderweg moeten we stoppen voor een politiecontrole. Na een tijd mogen we verder reizen, wat de agenten een grote knuffel door een toerist oplevert.

De volgende dag staan we vroeg op om als een van de eersten in Death Valley te zijn. De dode bomen zijn al honderden jaren oud en leveren een mooi plaatje op, met de rode zandduinen op de achtergrond. We beklimmen de bergen en terwijl we steeds wegzakken in het zand zien we planten en dieren die dit ruige klimaat kunnen overleven. Planten lijken dood, maar leven voor je ogen op als ze een druppel water krijgen. Kevers hebben ribbels op hun rug om vocht uit de ochtendnevel te vangen, waarna ze hun achterpoten strekken om de druppels omlaag te laten glijden naar hun mond. Boven op de duinen hebben we een geweldig uitzicht, waarna we in volle vaart omlaag rennen. Later vinden we overal zand in onze kleren en zo.

We lopen door een kloof, die ontstaan is door een enorme hoeveelheid water die zich een weg heeft gebaand naar de zee. In de kloof zien we verschillende lagen gesteente, die door de afzetting van water zijn ontstaan. Op de terugweg trakteert onze gids ons volgens oud koloniaalse traditie op apfelstrudel...

Terug in Windhoek ontmoeten we Patrick en Annemarie, die we in Botswana hebben leren kennen. We besluiten samen te gaan kamperen, slaan een grote voorraad in en rijden met de Mercedes Unimog naar Elisenheim. De camping wordt omringd door heuvels vol apen. We vullen onze tijd met wandelen, braaien, het verjagen van de tamme kudu die op ons eten uit is, hartenjagen, lezen, luieren en het opstoken van de bush-douche. Annemarie schrijft een mooi gedicht over deze week, wat te lezen is op hun website www.hondjeafrika.nl. We zijn jaloers op deze kanjers. Zij reizen al 10 maanden en zijn bijna op de helft...

Ook Stewart en Annaliese die we in Windhoek ontmoeten, hebben een stukje over ons geschreven op hun website www.rootsinafrica.co.za. Zij gaan vanaf 4 mei aan een spannende reis beginnen via de westkant van Afrika naar het noorden. We hopen ze ooit weer te zien!

• 29 April 2008 - 14:40

Mia Cruysberg:

Hoy Luitjes ,

Aan alles komt dus echt een einde(jammer he),maar ik wens jullie hierbij een goede thuisreis toe.
    Groetjes Mia Cruysberg.

• 29 April 2008 - 20:59

Jens,Mieke&Sven:

Ongeloofelijk dat jullie terugreis al bijna inzicht is.Jullie zijn een ervaring rijker. Geniet nog deze week en een goede terugreis.
    Groeten.........

• 30 April 2008 - 10:48

Annelies En Luc:

Geweldig, die foto van vier vrolijke mensen. Fijn dat jullie zoveel mooie en waardevolle herinneringen erbij hebben gekregen de laatste tijd. We hopen dat jullie een onvergetelijke koninginnedag in Namibië meemaken en kijken erg uit naar jullie terugkomst. Nog vijf dagen, hopelijk valt het afscheid van Afrika en het vrije leventje jullie niet te zwaar en verloopt de reis naar huis voorspoedig. Tot gauw!

• 30 April 2008 - 14:58

Chantal:

Boh wat vliegt die tijd!! Goede reis en wel thuis! Geniet van jullie heerlijk bedje hier. Tot binnenkort.

Groetjes,

Chantal&Marc

• 30 April 2008 - 19:24

Mieke Tegelen:

Weer zo'n moment waarop je beseft hoe de tijd vliegt! Toen jullie vertrokken leek het voor een eeuwigheid, en inmiddels al bijna de terugreis hervat. Gemengde gevoelens? Ben zo benieuwd naar de verhalen, maar bijna nog meer naar jullie 'tranformatie'. Het kan natuurlijk niet anders dan dat deze reis jullie op onderdelen anders zal hebben gevormd. Hoe gaan jullie je weer voegen in onze geordende maatschappij, met z'n andere prioriteiten en omgang enzo. Daar kan ik me erg op verheugen om dat te gaan volgen! Ben stiknieuwsgierig naar wat jullie allemaal meebrengen aan ervaringen en inzichten. Hebben we straks weer zeeen van tijd voor hè? Ik verheug me verschrikkelijk op het weerzien, de rest van de foto's en jullie gewoon weer effe vastpakken! Geniet van jullie laatste dagen, neem alles nog eens extra in je op en kom dan maar weer lekker naar Holland! Het weer knapt op, dus dat is niet zo afkicken, en op naar de bruine boterhammen met kaas, en ons natuurlijk!! Dikke zoen van Mieke

• 03 Mei 2008 - 09:47

Marlies, Frank + 2Ts:

Hee Mark en Nancy,

Op de foto's kunnen we zien hoe jullie genieten. Geniet er nog maar extra van. Voor je het weet zijn jullie weer terug. Niet leuk voor jullie. Wel fijn voor ons. Kunnen we jullie weer in levende lijve zien en kunnen jullie zien hoe groot de kindjes inmiddels zijn. Verder hebben we niets nieuws te vertellen. Heeeel veeel plezier nog de komende tijd en tot binnenkort.

Groetjes, Frank, Marlies en de 2 T's

• 05 Mei 2008 - 09:51

Laure:

Joepie, bijna thuis! Neem de tijd om even bij te komen en je weer aan te passen aan het hollandse leven....

• 06 Mei 2008 - 13:43

Susan:

HAAA, Nanceke over een weekje zie ik je weer...ben erg benieuwd!
    Geniet samen nog even (na) xxxx