Bezoek - Reisverslag uit Maun, Botswana van Nancy - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Maun, Botswana van Nancy - WaarBenJij.nu

Bezoek

Door: Mark en Nancy

Blijf op de hoogte en volg Nancy

21 Maart 2008 | Botswana, Maun

Onderweg naar het Wildlife reservaat van Maun komen we middenin een stoet van honderden kinderen met vlaggetjes. Twee uur te laat passeert de president voor zijn afscheidstour. 's Avonds blijkt dat we ook een royalty op de camping hebben: prins Harry, de zoon van prins Charles en lady Di. Een paar dagen later zien we de foto's terug in de tabloids.

Een paar dagen later bezoeken we alsnog het wildlife reservaat. We zien gnoes, zebra's, impala's en op het laatst nog van heel dichtbij giraffes, onze lievelingsbeesten.

In Maun ontmoeten we Patrick, Annemarie, Helio en Annemieke. Met Unimog en Land Cruiser doorkruisen zij Afrika via de westelijke route. Met Helio en Annemieke gaan we naar de zoutvlakten bij Gweta. Ook Helio houdt van een biertje achter het stuur en nadat we gezien hebben dat ze ook wiet bij zich hebben, besluiten we eigen vervoer te regelen voor de terugweg. Gelukkig komen we ongeschonden door de politiepost.

In en onder de tent hebben we ook bezoek. In de bagageruimte zien we vaak padden, mieren, krekels en kakkerlakken. Tijdens het afbreken van de tent stapt Mark bijna op een pofadder, één van de gevaarlijkste slangen van Afrika. Helio vangt hem en stopt hem in een teil, waar die later weer uit ontsnapt. Gelukkig zijn wij dan weer weg.

Terug in Maun organiseren we een overnachting in de Okavango Delta. Met een Mokoro (een uitgeholde boomstam die ze voortaan uit milieu-overwegingen van glasfiber maken) varen we tussen het riet en waterlelies. Voor de eerste keer hebben we een gids zonder een wapen. Hij legt ons uit wat we moeten doen als we een olifant, buffel, leeuw of luipaard tegenkomen. We verzamelen hout en koken een heerlijke maaltijd. Onder een sterrenhemel horen we Afrikaans gezang en vele junglegeluiden, zoals een olifant langs onze tent, hyena's in de verte en een in-zijn-slaap-pratende gids...

We staan in het donker op, eten een broodje en als het licht wordt beginnen we onze tweede 'walking safari'. Het is indrukwekkend om olifanten te zien, terwijl we in hun gebied lopen. Het maakt ons als mens kwetsbaar, iets wat we in Nederland niet kennen.

• 21 Maart 2008 - 11:38

Mia Cruysberg:

Hoy Luitjes,

Wat maken jullie toch een geweldige trip,
    Paul en ik genieten van jullie verslag en de prachtige fotos.
    Veel plezier verder,dit is volgens mij de tijd van jullie leven.

Groetjes van Paul en Mia Cruysberg

• 21 Maart 2008 - 16:50

Janreuver:

ho Nancy en Marc, wat weer een mooi verhaal, het is weer genieten,ook hier want ik ben sinds gisteren weer een kleindochter rijker,geniet maar flink van jullie tocht,gr. Jan B.

• 21 Maart 2008 - 17:34

Mieke Tegelen:

Ha blije reizigers,
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie toch op! Daar kun je heel erg lang op teren hè? wat zien die kindertjes er blij en vooral gezond uit. Heerlijk om dat ook eens te zien. En dan die royalty-watch van jullie! Die Harry, net terug uit Aghanistan, en nu weer in Afrika. Wat een rotleven... Wat kwam hij eigenlijk doen? Iets officieels? Wat een super telelens heeft Mark daar voor zijn neus zeg! Zijn jullie er qua apparatuur op vooruit gegaan? (andere kant van de medaille?) Wij 'genieten' hier een witte pasen. Zouden ze daar ook al liedjes voor hebben geschreven? Nee, jullie zitten echt op de goeie plek op dit moment: handstand doen op slippers en dat je shirt dan omlaag valt, en dat dat dan niet koud is enzo! Ga lekker door emt mooie foto's plaatsen, het is echt genieten. Ze zijn ook gewoon echt goed! Slim van Nance om voor die Baobab te gaan staan, zie je goed wat voor kolos het is.
    Nou lieverds, geniet van jullie plezante gezelschap in die prachtomgeving, dan wij gewoon sneeuw schuiven en onze autoramen ijsvrij maken. Geeft niks hoor...kunnen jullie ook niks aan doen....aaaaaaaaaaaaaaaaahhhhh!!!!!
    Dikke kus van Mieke

• 21 Maart 2008 - 19:44

Petra Van Loosbroek :

Wauw!!! Wij hadden al plannen om ooit (als we weer vakantiedagen genoeg hebben) naar Afrika te gaan. Ik ben daar namelijk nog nooit geweest. Als ik deze foto's en jullie prachtige verhalen lees dan wil ik er ECHT naar toe. Geweldig! Leuk om te lezen en te zien dat jullie aan het genieten zijn.

Groetjes,
    Paul en Petra

• 22 Maart 2008 - 13:55

Chantal:

Hey Nancy en Mark,
    weer een mooi verhaal, met enorm mooie foto's. Lijkt me bijna onwerkelijk om dit in het echt te zien! Geniet ervan..

X
    Marc en Chantal

• 22 Maart 2008 - 17:08

Annelies En Luc:

wat een supermooie foto's, jullie overtreffen jezelf elke keer weer. maar het allerbelangrijkste is toch, dat het jullie goed gaat.
    we wensen jullie in ieder geval nog veel fijne dagen toe daar in Afrika.
    veel liefs vanuit Boukoul

• 24 Maart 2008 - 14:52

Marion De Groot:

He jullie zijn goed bezig! Ik zal eens vaker jullie site bijhouden!

Groetjes,
    Marion

• 24 Maart 2008 - 17:53

Jens,Mieke&Sven:

Wat een mooie foto,s. Hier is het een witte pasen. Niet te geloven. Fijn te horen/lezen dat het jullie goed gaat. Geniet ervan.

• 26 Maart 2008 - 20:29

Vivian:

Ha! Wat een mooie foto's! Gigantisch, vooral die olifanten! Alles weer oké? fijn om te lezen dat jullie de knop hebben kunnen omdraaien! Hier in het Roermondse blijft alles ook wel spannend.... maar... niet zo spannend als bij jullie!
    ga lekker verder met genieten!!!

vele groeten Vivian

• 27 Maart 2008 - 08:39

Hans:

Wat een prachtige foto's weer zeg! Jullie zijn er wat apparatuur betreft zeker niet op achteruit gegaan hè. Gelukkig kunnen jullie weer heerlijk genieten van jullie reis.
    Vandaag gaan we (officieel) afscheid nemen van Mieke en maandag van Petra. Jullie zijn er in gedachtyen natuurlijk een beetje bij dan.
    Groetjes en nog veel mooie dingen toegewenst! Hans

• 28 Maart 2008 - 08:21

Marije (van Arusha):

Vipi?!

Zo...jullie hebben al weer heel wat meegemaakt.
    Zoals beloofd nog de link naar mijn site: marijefiedeldomdeijeishier.waarbenjij.nu

Kunnen we in Nl weer lezen ga vanaf 6 april reizen. Yes! Eindelijk vrijheid.

Kwa heri!
    Marije*

• 28 Maart 2008 - 08:22

Josien:

ha reizigers, wat een belevingen en geweldige foto's. Leuk en uitdagend om een stukje mee van te mogen genieten.
    Geniet in deze prachtomgeving.

Ik kijk MEE
    groetjes, josien

• 28 Maart 2008 - 11:56

Ton En Jeanne:

Hallo Mark en Nancy,

Tussen de middag bij Cruysberg jullie site bekeken. Geweldig, wat een avontuur. Leuke foto's. Veel succes nog met de mooie reis!!

Groetjes Ton en Jeanne

• 30 Maart 2008 - 09:51

Jiemke:

Hee Mark en Nance!

Wat leuk om te lezen dat jullie volop genieten en mooie herinneringen opdoen!
    De foto's zijn prachtig!
    Maak er een mooie tijd van samen!

Dikke knuffel!

Najima