Outdoormekka - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nancy - WaarBenJij.nu Outdoormekka - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Nancy - WaarBenJij.nu

Outdoormekka

Blijf op de hoogte en volg Nancy

14 Juli 2013 | Noorwegen, Lillehammer

We verlaten Eidfjord en rijden noordwaarts naar Solvorn, aan het Sognefjord. Daar ligt een bed & breakfast op ons te wachten waar ze appelsap maken (www.eplet.net). We worden vriendelijk ontvangen en voelen ons meteen thuis. Omdat we niet met onze wagen het terrein op mogen, leent de eigenaar zijn tentje aan ons uit. Enthousiast vertelt de wereldreiziger dat deze tent in 45 landen is geweest. De tent is inderdaad versleten.

We lenen fietsen en gaan naar het staafkerkje van Urnes, gebouwd ergens in het jaar 1000. Onderweg terug naar onze B&B wachten we bij het veerpontje. Een oudere vrouw komt aanrennen, neemt plaats in haar winkeltje en begint ijverig te breien. Ze heet Sigrid en Nancy koopt een paar handschoenen bij haar.

Na een dag relaxen gaan we op pad naar onze zeekayaktocht. We ontmoeten onze gids Paul en varen over het fjord naar een zeehondenkolonie. Er schijnen zelfs dolfijnen te zijn. De bries verandert in een harde wind, de golven worden steeds hoger, we varen door schuimkoppen. Spannend en cool tegelijk! Vlak voordat we de bocht omgaan, checkt Paul de veiligheid en even later horen we dat we niet verder gaan. Het waait zó hard dat we tegen de kliffen zouden waaien en dus gaan we terug. Geen zeehonden vandaag. We vinden het niet erg, het is hier immers zo mooi. Wat een genot om hier te mogen peddelen. Tijdens de lunch kletsen we met Paul, een v oormalig banketbakker uit Haarlem die een allergie kreeg voor stof en daarom niet meer met meel kon werken. Hij praat over Noorwegen, een land met schone lucht waar het leven blijkbaar zoveel minder gestressed is dan in Nederland.

De volgende dag gaan we de gletsjer op. Uit de terreinwagen die zojuist aan komt rijden stapt een vrouw, met outdoorkleding en snor. Ze geeft ons een ijsbijl en stijgijzers. Ze heet Sigrid, maar is een iets andere Sigrid dan de breister van Nancy’s handschoenen. Met haar wandelen we naar de gletsjer waar we Minma ontmoeten, een berggids uit Nepal die (o.a. met Ronald Naar) 19 keer op de top van de Everest heeft gestaan. Het voelt als een eer. Met zes andere mensen worden we met touwen aan elkaar gebonden en lopen achter elkaar de gletsjer op. We gaan langs en door helblauwe diepe spleten langzaamaan 400 meter omhoog, waar het ijs 100 meter dik is. Wat gaaf!

We blijven nog een aantal dagen waarin we lekker rustig aan doen, genieten van het mooie weer, de leuke mensen en een bergtop beklimmen met 360 graden uitzicht over besneeuwde bergen. Met bijna tegenzin verlaten we deze plek en rijden naar onze vergissing: Maurvangen. De streek in de Jotunheimen is zo druk! We bekijken foto’s van wandelingen in de buurt en zien alleen maar heel veel mensen in een rij achter elkaar aan lopen. Dat gaan we dus niet doen!

We besluiten de volgende dag naar Lillehammer te rijden. Onderweg hiernaartoe zien we dat er bij de rivier Sjoa een kayak-camping is. We rijden door, totdat Nancy Mark overhaalt om om te draaien en lekker te gaan peddelen. De kayak-camping blijkt een kayakfestival te zijn. Wat een toeval! Mark huurt een kayak-uitrusting en hij vindt een groep die deze middag nog gaat peddelen. Nancy krijgt zonder aarzeling van instructeur Odd zijn dikke Audi en spiegelreflexcamera mee, zodat ze fungeert als “shuttlebunny photographer”. Mark vaart stroomversnellingen met wildwaterklasse III tot IV en Nancy fotografeert er op los. ’s Avonds vullen we onze maag tijdens de gezellige barbecue waarna het feest losbarst. Band, DJ, dudes, bier, wijn en dansen maar! Festivalganger Lars zegt tegen Mark dat hij nog nooit zo goedkoop bier heeft kunnen kopen, zelfs goedkoper dan in de supermarkt. Zes euro voor een blik bier. Voor dit bedrag giet de barkeerper het blikje in een plastic beker. Dat wel.

• 14 Juli 2013 - 20:24

Vivian En Hans:

Wat een prachtige foto's en wat genieten jullie! Ga heerlijk verder met genieten! Hier is alles prima... Xxx Hans en Vivian

• 14 Juli 2013 - 21:37

Tanja:

Ha

Het klinkt allemaal supergaaf!
    Geniet ervan en van elkaar!!

Liefs tanja en dave en onze kids

• 15 Juli 2013 - 22:59

Leo Van Stippent:

Een mooie en spannende reis. Leuke verhalen om te lezen en schitterende foto's. Ben nu al benieuwd naar het vervolg. Geniet ervan!!
    Leo

• 16 Juli 2013 - 18:37

Patrick En Annemarie:

Hey Mark en Snancy!!

WAAR IS DE BAARD!!! Zo lang gespaard en nu in eens afgeschoren ;-). Het klinkt als jullie heerlijk relaxed zijn en lekker van de omgeving genieten en van elkaar! Heerlijk hoor! Ik heb vanochtend geteld, we hebben nog 51 werkdagen te gaan voordat wij op vakantie gaan, begint al te korten, hahaha! In Lillehammer heb ik mijn afstudeerproject gedaan. Je moet zeker boven op de skischans gaan kijken, mooi uitzicht. Ook loopt daar in de buurt een watervalletje waarlangs je helemaal naar boven kan lopen, erg leuk! Vrienden van ons hebben een camp gerund vlakbij Ringebu (5km richting het noorden). Het heet Frya Leir. Misschien zitten ze er nog wel, want zij waren er ook op vakantie. Geniet er lekker van daar in het noorden!

Liefs Patrick en Annemarie

• 17 Juli 2013 - 22:31

Jos En Mieke:

Wéér prachtig! De verhalen en de foto's. He t afscheidscadeautje is jullie vooruit gevlogen: is via Noorwegen naar Zweden en vervolgens weer naar Donkesven gekomen. Wordt dus een welkomscadeautje denk ik...tenzij het postkantoor nog een ander plan heeft.
    Heerlijk samen zo doorgaan, mooie ervaringen! Liefs, Jos en Mieke

• 17 Juli 2013 - 22:53

Die Twee Oet Boekoel:

Geweldig, die mooie avonturen! En de prijs van een blikje bier ... was het een rustig feestje? We hebben genoten van de foto's. Maedje, je bent een loopbaan als fotograaf misgelopen!

• 19 Juli 2013 - 09:47

Odd J. :

Hi, fun to see the story from Sjoa. Lars insists the beer to be cheap. Now we're on to another river, Dagali. Even better! Could you email me, there i a folder of pictures waiting for you and i dont seem to have got your email right. Take care. Regards Odd J.

• 19 Juli 2013 - 10:56

Wieneke:

Heyhoooiii, wat leuk allemaal! Dikke zoenen van de buuf X

• 20 Juli 2013 - 09:01

Hennie Tindemans:

Nancy en mark.
    een hele eer om iemand t ontmoeten die 19 keer op de TOP heeft gestaan!!
    mooie foto's.

• 24 Juli 2013 - 12:36

Manon:

Wiehoeeeeewieeeeeee! Super stoer allemaal....
    x