8 uur te veel gelopen... - Reisverslag uit Solvorn, Noorwegen van Nancy - WaarBenJij.nu 8 uur te veel gelopen... - Reisverslag uit Solvorn, Noorwegen van Nancy - WaarBenJij.nu

8 uur te veel gelopen...

Blijf op de hoogte en volg Nancy

05 Juli 2013 | Noorwegen, Solvorn

Na een regenachtige nacht klappen we een natte tent in om de bus te halen. Bastiaan van de camping gooit nog snel wat broodjes in onze tas voor onderweg. Drinken kunnen we zo uit de riviertjes die we gaan tegenkomen. We beginnen vandaag aan een driedaagse huttentocht in de Hardanger Vidda, een hoogvlakte in Noorwegen. Op de eerste dag stijgen we door regen, wind, mist en soms ook zonneschijn naar 1000 meter. We lopen van T naar T, een rode markering die op een stapeltje stenen, rots of boom is geschilderd. Soms moeten we handen en voeten gebruiken om te klimmen. Steeds als we denken op de top te zijn, zien we dat dit helaas nog niet het geval is.
Na 9 uur lopen komen we aan. Berghut Stavali heeft opening van het seizoen, waardoor we erg gastvrij worden ontvangen. Kaarslicht, gratis eten, koffie en chocolade. Het eten bestaat uit een traditionele karnemelkpap en knackebrod met vlees. Met veel suiker en kaneel is er nog wel iets van te maken. Mark zakt echter bij het binnenkomen als een pudding in elkaar en gaat meteen naar bed. Nancy heeft het tegenovergestelde, waarschijnlijk door een teveel aan berglucht in combinatie met adrenaline. Ze doet mee aan de Noorse huttenquiz en ligt nog uren met wijd open ogen te wachten op slaap.

Dag 2 begint goed. De zon staat hoog aan de hemel, de route is mooi en ongerept. We moeten vaak door riviertjes en sneeuwvelden en zijn dan ook blij met de extra paar sokken die we hebben meegenomen. Na 4 uur lopen, nemen we een korte pauze en komen er tot onze schrik achter dat we ondanks kaart, kompas en GPS helemaal fout zijn gelopen. Al vanaf de hut! We bellen met de Noorse ANWB en geven onze coordinaten door, om kort daarna de bevestiging te krijgen dat we de verkeerde T’s gevolgd hebben. De ongemarkeerde route op de kaart, is in het echt wel gemarkeerd, omdat het vroeger een route is geweest. We moeten dus vier uur teruglopen, naar dezelfde berghut...
Na een half uur flink balen, besluiten we er het beste van te maken. We weten dat we voor vandaag halverwege zijn, de tweede helft ook een mooi landschap zal geven en de hut op het einde verwarmd is. Ook al hadden we eigenlijk wel verwacht dat iemand ons daar na 8 uur verkeerd lopen een bak koffie zou aanbieden….

Dag 3 lopen we dan toch de echte route naar Viveli, door struiken en nat gras. De route is gelukkig een stuk vlakker en na 7,5 uur komen we aan bij de laatste hut. De eigenaresse vraagt alleen of we met z’n tweeen zijn en of we cash bij ons hebben, om ons daarna de slaapkamer en woonkamer met houtkachel te wijzen. We zijn haar eerste en enige gasten, maar ze heeft geen zin in de opening van het nieuwe seizoen. Het is haar allemaal te druk. Je vraagt je af hoe dat gaat als straks alle 60 plekken bezet zijn.

Dag 4 komen we naar 3 uur op de camping aan en klappen zo snel mogelijk de nog natte tent uit om te drogen. De komende dagen rusten we lekker uit op de camping. Hoewel? Mark stapt de dag erna al weer in een kajak om te wildwaterkajakken op niveau II+ tot III op een rivier met veel rotsen .De instructeur vraagt of Mark wat trucs aan hem kan leren en geeft hem in ruil daarvoor wat tips voor Finland. Goeie deal!

• 06 Juli 2013 - 00:19

Marga:

wat is t daar moooooiiiii !!!! fijn dat jullie wat langer mochten lopen op dag 2...
    leuk nieuw kapsel trouwens, Mark
    groetjes, marga paul

• 06 Juli 2013 - 03:33

Herko:

Sukkels :-)

• 06 Juli 2013 - 08:59

Hennie Tindemans:

Genieten van jullie verhalen en mooie foto's.

• 07 Juli 2013 - 16:36

Annelies:

Hè fijn om alweer goede berichten te lezen! Maar op handen en voeten bergopwaarts ... brrr ik moet er niet aan denken. Groetjes vanuit een zonnig Boukoul.

• 08 Juli 2013 - 15:47

Brigitte:

wat een avonturen! Maar ook best eng om zo verkeerd te lopen! Ik zag sneeuw! - en ik maar jurkjes voor Nancy uitzoeken,....ai. Sorry
    Mark weer helemaal in de re-style- helemaal goed!
    Hier ook nieuws....

We hebben de bruiloft moeten verzetten...Na beraad en na tellen kwamen we erachter dat we de mensen niet allemaal in ons huis krijgen...
    We zijn dus op zoek gegaan naar een andere lokatie. Om toch in de sfeer te blijven hebben we gekozen voor Sunset Lounge aan de Weerd
    Helaas hadden die geen tijd op 14 sept as. Wel op vrijdag 13 sept...maar dat vonden we nu niet zo'n leuke datum:)
    Of in augustus..maar dan konden jullie er niet bij zijn, dat was ook geen optie
    Dus: We hebben gekozen voor 28 september as!
    Hoeven jullie geen twee dagen eerder terug...:)

liefs oet R'munj

• 08 Juli 2013 - 20:18

Jos En Miek:

En wij maar denken dat er geen 'verkeerd lopen' bestaat op zo'n reis...was er dan 'verkeerd uitzicht' onderweg? En dan ook nog 2 X hetzelfde te mogen zien ;-) Mooi hoor: alles! Blije gezichten, fijn om dat van Marc weer te zien. Ga lekker zo door samen!

• 10 Juli 2013 - 21:27

Mieke Rosbender:

Hallo daar,
    Eindelijk ben ik op jullie blog,

• 10 Juli 2013 - 21:37

Mieke Rosbender:

Hallo daar, volgens mij ging er iets mis met het berichtje plaatsen. Eindelijk ben ik op jullie blog, met dank aan Annelies. Zo te lezen verloopt de reis goed en zien jullie mooie dingen. Ik verheug me al op het volgende reisverslag. Xmieke

• 13 Juli 2013 - 15:35

Lonneke:

Ha Mark en Nancy,
    Wij zijn jullie nog niet vergeten, maar we hebben geen werkend internet. Even een berichtje tussendoor dus. Binnenkort meer van ons . Veeeeel plezier!grt lon

• 13 Juli 2013 - 22:50

Lonneke :

Met veel plezier hebben we de verhalen gelezen. Haha, wij zijn dus niet de enigen die verdwalen met kaart, kompas etc... Zal er wel bij horen. Mooie foto's en leuk je weer te zien Mark :-) (Nancy was reeds leuk te zien :-) )Hier gaat alles goed. Het huis vordert vrij aardig, maar we slapen nog wel op een matrasje op zolder tussen de dozen. Geniet er van daar x Antoine & Lonneke